Muhammad Al-Rasyid menekankan tazkiyah an-Nafs & kekuatan aqidah sebagai asas kefahaman yang jitu dengan nukilan 'kita menolak al-hawa'.
Hawa itulah yang dimaksudkan sebagai keinginan yang dipenuhi nafsu yang biasanya mempunyai perseteruan dengan syariat. Syeikh Muhammad Al--Ghazali, seorang tokoh Ikhwanul Muslimun, namanya sebaris dengan Syeikh Bahi Al-Khuli telah menyatakan bahawa Islam itu adalah wahyu dan ianya maksum yakni terhindar dari cacat cela.
Serangan Al-Hawa' Di Dalam Ideologi Pemikiran
Hawa atau keinginan yang seiring dengan nafsu tidak semestinya hanya melalui tindakan rutin seperti maksiat namun ianya juga menyerang pada ideologi maka lahirlah mereka ysng terjebak di dalam fahaman liberal, sekular, komunis, sosialis sekalipun ianya mengaku Islamis.
Kesan al-hawa pada ideologi ialah menolak pensyariatan Allah dari dilaksanakan pada sesuatu zaman dengan beralasan atas faktor ketidaksesuaian, kondusif dan pelbagai faktor yang difikirkan wajar sesuai dengan kehendak al-hawa'.
Bekas Ketua Lajnah Dakwah Ikhwanul Muslimun, Ustaz Sayyid Qutb sangat tegas di dalam penegakkan hukum Islam lantas mengagaskan konsep hakimiyyah Allah. Sebarang ideologi dan tindakan yang berada bertentangan konsep hakimiyyah ini adalah tindakan yang membawa kekufuran. Itulah pandangan beliau.
Tiada Jalan Tengah antara Keinginan & Syariat
Tiada jalan pintas ataupun istilah atas pagar antara keduanya. Syariat itu adalah kebenaran dan keadilan maka keinginan adalah sesuatu yang mungkin sentiasa di dalam kebatilan. Seorang Islamis perlu cenderung kepada syariat sekalipun menutup keinginan atas seleranya.
Contohnya, manusia ingin makan makanan lazat sebanyaknya namun Islam menyuruh berhenti makan sebelum kenyang, manusia ingin mengumpul harta sebanyak-banyaknya namun Islam menyuruh dalam mengumpul harta hendaklah mengeluarkan zakat dan sedekah.
Itu contoh mudah.
Maka, al-hawa perlu kepada petunjuk syariat dan kita tidak boleh sesekali condong kepadanya. Tiada juga cara untuk mengambil syariat mengikut keinginan kita. Yang kita rasa ia menyenangkan, kita praktis manakala syariat yang kita rasa susah, kita tinggalkan. Ini adalah satu penyelewengan kepada syariat.
Cukup setakat ini, to be continue.
p/s: maaf tak letak nas atau dalil dari al-quran dan hadith. Saja buat catatan ringkas.
Zaiem Al-Hilmee
Desa Buang Sayang, Papar
12.05 pm