1. Terdapat pertembungan antara golongan yang pro salaf dengan pro khalaf di Malaysia hari ini.
2. Siapakah salaf dan siapakah khalaf? Terdapat beberapa definisi terhadap dua istilah ini. Secara mudah, salaf ialah generasi awal Islam manakala khalaf ialah generasi yang terkemudian.
3. Golongan pro salaf di Malaysia biasanya mendokong fahaman tidak bermazhab, sentiasa merujuk kepada Quran dan sunnah, sentiasa menyebut kehebatan Syeikh Islam Ibn Taimiyyah dan Ibn Qayyim. Mereka juga merujuk kepada Syeikh Albani, ulama-ulama di Saudi dan sebagainya.
4. Manakala golongan pro khalaf biasanya mengikut mazhab yang empat khasnya mazhab Syafii di Malaysia, tidak terlalu merujuk kepada Ibn Taimiyyah dan ulama yang sewaktu dengannya.
5. Akhirnya berlaku pertembungan ilmu dan membawa kepada penyakit yang lain.
6. Hakikatnya para ulama tersebut tidak menganjurkan demikian. Mereka menganjurkan persaudaraan Islam. Walaupun terdapat perbezaan pandangan, semua itu hanya kerana kefahaman ijtihad yang berbeza sahaja tetapi masih merujuk kepada Quran dan sunnah. Cuma dikatakan bahawa manhaj Syeikh Albani agak keras sedikit hingga sesiapa yang membaca karya-karya beliau akan mudah menuduh ulama ini salah, silap dan sebagainya.
7. Adakah salah mengikut manhaj salaf? Tidak salah. Ia adalah manhaj yang baik dan benar.
8. Dan adakah salah mengikut manhaj khalaf? Juga tidak salah. Bermazhab adalah harus.
9. Kalau tidak salah, kenapa perlu ada pertembungan? Pertembungan ini sebenarnya bukanlah di kalangan para ulama muktabar tetapi di kalangan pengikut sahaja. Antara faktornya mungkin kerana kematangan ilmu yang belum sampai waktunya.
10. Muslim yang matang ilmu akan mengikut Quran dan sunnah. Ijtihad para ulama adalah kefahaman yang baik. Muslim begini tidak akan fanatik kepada mana-mana ulama tetapi setiap pendapat diterima berdasarkan dalil dan hujah. Imam Ibn Taimiyyah seorang ulama yang hebat tetapi bukanlah syarat seorang ulama hebat bahawa beliau tidak pernah salah dalam ijtihad. Muslim begini tidak akan membelakang ulama mazhab kerana ulama mazhab adalah generasi salaf.
11. Salaf banyak menyatakan amalan masyarakat adalah bidaah namun khalaf tidak begitu. Apa puncanya? Puncanya ialah kerana kefahaman yang berbeza bagi makna sunnah dan makna bidaah. Pro salaf meluaskan makna bidaah dan menyempitkan makna sunnah. Sebaliknya pro khalaf meluaskan makna sunnah dan menyempitkan makna bidaah.
12. Oleh itu, pertembungan fahaman salaf dan khalaf di Malaysia dan yang sewaktu dengannya wajar dilihat dalam kerangka syariah yang luas.
13. Marilah kita bersatu atas nama islam. Islam adalah agama yang Allah redhai. Gelaran ‘muslim’ adalah nama yang disebut dalam Quran. Apa jua fahaman kita, kita semua masih lagi sebagai muslim. Marilah bersatu atas perkara yang disepakati, dan bertolak ansurlah dalam perkara yang dikhilafi.
Maal Hijrah
6 months ago
SAlam ziarah. Ana amat bersetuju dengan artikel ini. Patut diterangkan secara meluas kpd blogger2 lain yg begitu taksub seperti Abu Syafiq dsb. wallahua'lam.
Assalamu'alaikum tuan rumah,
maaf saya cuma ingin bertanyakan perkara yang penting ini,
Salaf yang tuan blog nyatakan adakah merujuk kepada mereka yang terdahulu atau salaf yang dimaksudkan adalah mereka yang bermudah-mudah kata bid'ah sesat?
Jika salaf dalam erti yang pertama, bagi saya ia tiada masalah. Tidak mudah menghukum umat Islam sesat, atau ulamak lain yang berbeza pandangan sebagai sesat.
Salaf yang dalam erti kedua itulah yang mudah menghukum sesat. Di sinilah yang timbul masalah besarnya. Bahkan sehingga menghukum kafir, syirik, dan sesat kepada majoriti umat Islam.
WaLlahua'lam
Rasulullah berkata "Di akhir zaman umat ku akan berpecah kepada 73 golongan dan hanya 1 saja yang betul". Dalam mencari 1 sahaja yang benar adalah sangat tidak wajar kita melemparkan tuduhan kepada golongan-golongan yang lain dengan tuduhan sesat, kafir dan sebagainya. Kekeliruan yang timbul hanyalah dalam cabang-cabang ilmu dan pengamalan. Namun dari segi ketauhidan masih tetap berpegang kepada dua klimah syahadah melainkan berlaku sebaliknya.
Di sinilah letaknya perbezaan yang sebenar. Dalam meletakkan diri untuk menuju kepada Allah adalah bergantung kepada diri masing-masing yang berusaha kerana tiada bersangkutan dengan orang lain. "Pada hari yang tidak berguna segala harta benda dan anak pinak melainkan mereka yang datang mengadap Allah dengan hati yang sejahtera". Dalam surah al-kafirun sangat jelas, Walaupun pada zahirnya sama namun kesudahannya tetap berbeza.. "Lakum di nukum waliyadin" Bagi kamu agamamu dan bagi ku agamaku... fikir-fikirkanlah..
setuju... setinggi mana pun ilmu seseorang itu.. dia tetap seorang manusia biasa yang melakukan kesalahan.. jgn terlalu taksub.. jgn pula taqlid.. berpandukanlah Al-Quran dan as-sunnah.. semua kata2 boleh ditolak kecuali kalamuAllah dan sunnah rasulNya.. waAllahu a'lam
Salam,mohon tanya tuan, ayat yang atas itu:-''bandingan org beriman dgn beriman dan lain adalah sperti binaan bangunan yg tinggi''
Adalah dari hadis@ayat quran mana ye?tkasih