Salam alayk'. "Satu Fikrah, Satu Amal". Penulis tertarik dengan tema yang dilaungkan oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) selaku komuniti mahasiswa Melayu terbesar di Mesir Ardhul Kinanah. Rapatnya penulis dengan PMRAM ini bermula apabila bersahabat dengan seorang Felo MANHAL (Badan Fatwa) PMRAM selaku mantan Presiden PMRAM iaitu Ustaz Hairul Nizam Mat Hussin. Kadang-kadang terdetik pula rindu ingin menjenguk anak beliau iaitu Fatimah Nabawiyyah.
Daripada tajuk entri, penggerak-penggerak dakwah seharusnya diambil berat mengenai kejelasan fikrah Islamiyyah (pemikiran Islam) dan meneliti nilai "faham" yang tinggi khususnya di dalam meneliti satu aliran fikrah berkenaan. Penyeruan terhadap galakan agar penggerak dakwah mempunyai nilai faham atau intelektual yang tinggi juga telah disentuh oleh ulama sufi iaitu Said Hawwa di dalam kitabnya, "Jundullah, Tsaqafatan Wa Akhlaqan". Ketidakjelasan penggerak dakwah terhadap fikrah yang didokongi menyebabkan kekeliruan dalam melahirkan amal dan juga bermasalah dalam meng'implementasi' konsep "tajarrud" yang telah digubal di dalam arkanul bai'ah oleh jamaah Ikhwanul Muslimin.
Perbezaan Islam & Fikrah Islamiyyah (Suatu Pengenalan)
Seringkali telah diutarakan bahawa Islam dan fikrah Islamiyyah adalah dua hal yang berbeza namun mempunyai kesinambungan yang tersendiri. Seperti yang dikemukakan oleh Syeikh Muhammad Al-Ghazali, "Sesungguhnya fikrah Islamiyyah bukanlah Islam, tetapi ia merupakan ciptaan akal ataupun ijtihad muslimin pada jalan Islam. Islam pula merupakan wahyu iLlahi yang bersifat maksum (aman dari kesalahan) yang diturunkan kepada Nabi, dan fikrah Islamiyyah pula perkara yang diadakan atau dicipta, tertunduk kepada kanun perubahan.
Fikrah Islamiyyah tidaklah maksum daripada kesalahan dan kelemahan, manakala Islam pula bersifat maksum (aman dari kesalahan, kecacatan dan kelemahan) secara keseluruhannya. Kitab Islam iaitu Al-Quran baginya segala kesucian dan baginya hak ketaatan secara mutlak terhadap orang-orang beriman, manakala fikrah Islamiyyah pula tidaklah diwajibkan taat kepadanya kecuali apa yg bertepatan dengan Al-quran dan As-Sunnah (risalah) . Ini kerana fikrah Islamiyyah tertunduk kepada kritikan dan bangkangan".
Marattibul Amal & Muwasafat Tarbiyyah
Dakwah Ikhwan telah menyediakan satu 'guideline' peringkat-peringkat amalan yang mana dipamerkan dalam marattibul amal dimana perlunya penegakkan peringkat-peringkat ini satu demi satu secara beransur-ansur dan berterusan iaitu bermula dengan fardi Muslim (individu Islam), bait al-muslim (keluarga Islam), mujtama muslim (masyarakat Islam), daulah Islamiyyah (negara Islam), khilafah Islamiyyah (pemerintahan khilafah), empayar Islam dan seterusnya ustaziatul alam (penguasaan alam). Melihat kepada marattib ini sahaja telah menjelaskan kepada kita bahawa perjuangan masih panjang dan penuh berliku.
10 muwasafat tarbiyyah yang merupakan ciri-ciri yang perlu ada pada individu yang ditarbiyyah. Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan dari manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang daie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna.
1. Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)
2. Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)
3. Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)
4. Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)
5. Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
6. Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)
7. Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)
8. Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)
9. Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)
10. Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)
p/s: Fikrah yang jelas melahirkan amal yang sempurna. Mempraktikkan konsep 'al-fahmu' dalam kehidupan adalah keperluan. Satu fikrah, Satu Amal.